Liiketoiminnan harjoittaminen verkossa on täysin tavallinen osa arkipäivää enemmistölle suomalaisista yrityksistä, ja monien liiketoimintamalli nojaa yksinomaan tai miltei yksinomaan verkossa harjoitettavaan toimintaan. Esimerkiksi tänä vuonna pandemian vuoksi Eurovisio on järjestetty ja mainostettu yksinomaan verkossa (jos haluat lyödä vetoa siitä, tarkista euroviisut kertoimet). Internetin piirissä toimivista yrityksistä on kuitenkin erotettavissa lukuisia erilaisia liiketoiminnan malleja ja tapoja, joita erottelemme tässä artikkelissa.

Verkkokauppa

Monelle verkkoliiketoiminnasta tulee mieleen ensimmäisenä verkkokauppa. Kivijalkamyymälän sijaan vähittäismyyntiä harjoitetaan tässä mallissa verkossa. Hankit tai valmistat myytävän tuotteen, varastoit sen fyysisessä tilassa ja käytät erilaisia verkkomarkkinoinnin (tai myös perinteisen markkinoinnin) strategioita ja tapoja sen markkinointiin. Tuotteen toimitus tapahtuu tavanomaisesti posti- ja kuriiriyhtiöiden kautta, vaihtoehtona voi olla myös esimerkiksi tuotteiden luovuttaminen fyysisessä asiakaskohtaamisessa. Verkkokaupan etuja on se joustavuus ja pienet kulut kivijalkakauppaan verrattuna, ja useimmiten myös myynti ulkomaille onnistuu verrattaen helposti. Kilpailu on kuitenkin kovaa etenkin suosittujen tuotteiden osalta, eikä erottautuminen ole helppoa.

SaaS eli Software as a Service

Ohjelmistojen hankkiminen palveluna eli SaaS on noussut suureen suosioon. SaaS-palvelut voivat olla sekä myyvän että ostavan tahon kannalta erittäin houkuttelevia, sillä niiden laskutus tapahtuu käytön mukaan yleisesti kuukausittain laskuttaen. SaaS-tuotteita käytetään yleensä selain- ja pilvipohjaisena. Niiden ansiosta pienetkin yritykset pääsevät käsiksi erittäin kompleksisiin palveluihin, jotka vielä jokin aika sitten olisivat merkinneet suuria ja kalliita IT-infran hankintoja ja kuluja. Esimerkkejä SaaS-palveluista ovat kirjanpito-ohjelmistot ja asiakkuuksien hallintaan keskittyneet ohjelmistot.

Affiliate- eli kumppanuusmarkkinointi

Affiliate-markkinoinnissa mainostaja ja julkaisija sopivat tuotteen markkinoinnista, ja mainostaja maksaa julkaisijalle komissiota usein vain toteutuneiden myyntien perusteella. Maksu voi tapahtua myös esimerkiksi klikkausten tai liidien perusteella. Usein mainostaja ja julkaisija kohtaavat toisensa kolmannen osapuolen eli niin kutsutun affiliate-verkoston kautta – näitä toimii Suomessa kymmenisen erilaista, esimerkiksi Adtraction. Monet bloggaajat ja tubettajat tekevät kuitenkin yhteistyötä suoraan toistensa kanssa ilman verkostoa. Mainostajan kannalta kumppanuusmarkkinoinnin etuna on se, ettei tuloksia tuottamattomasta kampanjasta tarvitse maksaa. Julkaisijalle taas kulut voivat pysyä hyvin pieninä.

Informatiiviset tuotteet

Erilaiset info- ja opetustuotteet ovat olleet suosittua liiketoimintaa jo pitkään ennen internetin aikakautta – puhuttiinpa sitten kirjekursseista tai aerobic-videoista. Verkossa erilaiset informatiiviset opetustuotteet ovat usein elektronisia kirjoja tai videokursseja. Näihin voidaan liittää myös henkilökohtaista opastusta ja neuvontaa. Laadukkaan infotuotteen luominen vaatii aikaa ja asiantuntevat tekijät, mutta skaalautuvuus on tämän liiketoimintamallin suuri etu: valmistuskulut pysyvät samoina, myydäänpä tuotettasi sitten kaksi tai kaksi miljoonaa kappaletta. Aihealueet voivat olla mitä tahansa ravinto- ja liikuntaneuvonnasta soitin- tai kieltenopetukseen. Hyviä esimerkkejä ovat Yousician-soitonopetuspalvelu ja kieltenopiskeluohjelma Babbel.

Sovellukset

Sovellusten eli ohjelmien myyminen on isoa liiketoimintaa, eikä esimerkiksi selainpohjaisten palvelujen suosion kasvu ole tappanut perinteistä ohjelmistobisnestä. Päinvastoin: mobiilisovellukset ovat tehneet ohjelmistonkehityksestä entistä houkuttelevampaa. Ohjelmiston tulee kuitenkin täyttää olemassa oleva tarve ja erottua kilpailijoista joko laadun tai markkinoinnin osalta, mielellään molempia. Käyttäjien osallistamisella on ratkaiseva rooli sovelluksen menestymisessä. Perinteisesti sovellukset on jaettu viihde- ja hyötysovelluksiin, ja tämä jako on yhä ajankohtainen. Esimerkiksi pelibisnes on miljardiluokan liiketoimintaa.

Tuotteistetut palvelut

Palveluiden tuotteistaminen verkossa on vielä melko uusi liiketoiminta malli, jolla ajatellaan olevan paljon täyttymätöntä potentiaalia. Kyse on sellaisten palveluiden, joita tavallisesti tehtäisiin yrityksille kertaluontaisesti, paketoinnista tuotteistettuun kokonaisuuteen. Esimerkkejä voivat olla vaikkapa web design -palveluiden tai hakukoneoptimoinnin tuotteistaminen. Freelancereille tuotteistettujen palveluiden liiketoimintamalli voi tarjota potentiaalisen väylän kokonaisvaltaisen yrittäjyyden pariin.

Suoratoimitus

Suoratoimitus eli dropshipping on verkkoliiketoiminnan malli, jossa tuotteet lähetetään asiakkaille suoraan valmistajan luota eli esimerkiksi tehtaalta myyjän oman brändin väreissä ja pakkauksissa. Näin vältetään varastointiin liittyvät kulut: keskiössä mallia harjoittavalle yrittäjälle on myyntisuppilon luominen ja markkinointi, mutta mahdollisesti myös tuotteen suunnittelu yhteistyössä sen varsinaisen valmistajan kanssa. Kuluissa säästetään luonnollisesti myös myytävien tuotteiden ostamisessa verkkokauppaan verrattuna, sillä tuotteita ei osteta etukäteen varastoon.