Facebookin vanavedessä myös Instagramin kaupankäyntiominaisuuksia on kehitetty monipuolisempaan suuntaan. Yritykset voivat liittää yhden klikkauksen periaatteella toimivan osto-ominaisuuden kuviinsa, joten esimerkiksi vaatteita, taidetta tai koruja on helppo ostaa muun someselailun lomassa. Mutta miten tämä heijastuu nettikauppaan laajemmalti?
Kaupat ja some kohtaavat
Instagram Shopping -toimintojen myötä sosiaalisen median ja verkkokaupan raja-aita omalta osaltaan hämärtyy. Siinä missä nettikaupat ovat aiemmin olleet oma verkkosivustojen tyyppinsä ehkä jonkinlaisella blogi- ja videosisällöllä höystettynä, ovat ne olleet somessa läsnä lähinnä mainosten muodossa. Instagramin omat shoppailutyökalut puolestaan eivät ole korostetun irrallinen osa sovellusta vaan sulahtavat sujuvaksi osaksi sen käyttökokemusta.
Instagram Shopping -julkaisut sisältävät merkinnät ja tiedot tuotteesta ja vievät verkkokauppaan. Toisaalta Instagram tarjoaa myös suorien viestien kautta mahdollisuuden tehdä tilaukset poistumatta alustan ulkopuolelle. Tämä melko perinteinen tapa on kauppiaan kannalta ehkä hieman kömpelö, mutta monen IG-käyttäjän mielestä se kaikkein helpoin – olkoonkin sitten kyse vain tottumuksesta.
Uusien ostostoimintojen ohella Instagram tarjoaa myös hyvän mahdollisuuden tarjota yrityksen seuraajille erilaisia eksklusiivisia etuja, kuten bonus- ja etukoodeja, esimerkiksi tunnetun nettikasinon ComeOn Bonuskoodi, kun taas muotikaupan IG-postauksen koodi voi vaikka poistaa postikulut.
Siinä missä Holvin ja muiden vastaavien kauppa-alustojen perustaminen on nykyisestä helppoudestaan huolimatta aina jonkinasteinen prosessi, kaupan luominen Instagramiin on monelle pienyrittäjälle varmasti huomattavasti helpompi rasti. Kyse on kuitenkin somesta, eli jostakin, jota yrittäjä tekisi muutenkin ja myös yrittäjäroolinsa ulkopuolella. Lisäksi Instagramin kaupan perustaminen on aina ilmaista, kun taas varsinaiset verkkokaupalle omistautuneet alustat ovat aivan tutustumisversioitaan lukuun ottamatta maksullisia
Vaarana Instagramin syöksymisessä syvemmälle verkkoshoppailun syövereihin on tietenkin kiinnostavan ja originellin sisällön katoaminen ja liian kaupallisuuden korostuminen. Käyttäjien kato voi tapahtua nopeastikin, mikäli esimerkiksi Tutki-näkymän kuvista liian suuri osa alkaa olla tuotekuvia.
Instagram ei ehkä ole soveltuva ainoaksi kauppapaikaksi, ja parhaiten uusista toiminnoista hyötyvätkin sellaiset yritykset, joiden brändi on jo valmiiksi tunnettu. Myös soveltuvuus Instagramiin on eduksi – moottoripyörien varaosat eivät välttämättä tee kesämekkojen tavoin kauppaansa.
Instagram Shopping -toiminnot tarkemmassa syynissä
Uudet Instagram Shopping -toiminnot mahdollistavat immersiivisen kauppakokemuksen tuomisen Instagramiin. Pääpaino on siinä, että tuotteiden selaaminen ja ostaminen on helppoa. Varsinaisen kaupan avaaminen ei maksa yritykselle mitään, joskin IG nappaa oman muutaman prosentin osuutensa myyntitapahtumista.
Uusien toimintojen avulla onnistuu myös kauppajulkaisujen tuominen tarinoihin. Niihin voidaan lisätä tuotetarroja ja tuotteen tiedot voidaan tuoda tavalliseen tapaan esiin myös tarinoissa sekä Tutki-näkymässä. Ostaminen onnistuu suoraan erityyppisistä julkaisuista. Tällaiset mahdollisuudet helpottavat myös tuotteiden markkinoijien taakkaa, sillä myyntipolku lyhenee huomattavasti eikä esimerkiksi mahdollisten affiliate-tunnusten seurantaan tarvitse käyttää energiaa. Halutessaan käyttäjällä on kuitenkin edelleen mahdollisuus siirtyä erikseen verkkokaupan puolelle ulosta Instagramista.
Vuoden 2020 lopulla Instagramiin tuotiin Live Shopping -toiminnallisuus. Tämän tyyppinen livelähetysten aikana tehtävä shoppailu on ollut hyvin suosittua aasialaisissa somesovelluksissa, ja uusi toiminto on lähtenyt hyvin lentoon myös Pohjois-Amerikan markkinoilla IG:ssä. Kotona vietetään paljon aikaa, eikä perinteisten muotinäytösten ja mallistojen lanseeraustapahtumien järjestäminen ole useinkaan mahdollista kuin rajatulle joukolle – IG:n livet tarjoavat muotitaloille uuden mahdollisuuden näihin toimintoihin.
Muut seuraavat perässä
Myös WhatsAppiin on tuotu ostotoimintoja. Tämä ei tietenkään ole yllätys, onhan myös tämän pikaviestintäsovelluksen omistaja Facebook. Voidaan olettaa, että samanlainen alustojen välinen ja alustat ylittävä ostotoimintojen integraatio tulee vahvistumaan yhä enemmän. Yhtä varmana voidaan kuitenkin pitää sitä, että kun Facebookin kaltaiset jätit johdattavat ja pienet seuraavat, tullaan myös näkemään vastareaktio. Avoimen lähdekoodin toimijoille ja mainoksenesto-ohjelmien kehittäjille riittää tekemistä jatkossakin.